دانستنی ها

مواد و ابزار عروسک سازی

مواد و ابزار عروسک سازی

مواد و ابزار عروسک سازی چیست

عروسک سازی یکی از هنر های زیبا و دوست داشتنی است . جالب ترین و زیبا ترین عروسک ها را هم میتوان با استفاده از مواد و ابزار عروسک سازی، ساخت.

فروشگاه خرازی ماهی با عرضه انواع لوازم مورد نیاز عروسک سازی اعم از پارچه بدن عروسک ، پارچه لباس عروسک ، مو و چشم و بینی و کفش عروسک ، تور دانتل و غیره شمار را برای ساخت یک عروسک دوست داشتنی راهنمایی میکند.

ابزار مورد نیاز عروسک سازی :

پنبه ، پارچه بدن عروسک ، پارچه لباس عروسک ، نمد ، سوزن های بلند عروسک سازی ، نخ کاردستی ، سوزن های نمدی، مو، کفش، بینی و چشم عروسک وغیره.

موارد بالا تا حدودی مواد اولیه خواهند بود. به علاوه نخ های گلدوزی، سوزن های گلدوزی، نخ خیاطی متناسب با مو ، ابزارهای مخصوص پر کردن و غیره نیز احتیاج میشود. ممکن است این لیست کمی طولانی باشد اما میتوان با بعضی از اجزای اصلی تمام این مشکلات را برطرف کرد.همچنین این یک لیست جامع نیست اما بسیار کامل است.

استفاده از کرک یا پشم (پنبه) :

عروسک های با الیاف طبیعی همه با پشم طبیعی پر و ساخته میشوند. میتوان برای پر کردن عروسک از خمیر پشم استفاده کرد و بدن و سر عروسک را تشکیل داد. با استفاده از سوزن های مخصوص پر کردن، میتوان خمیر را به صورت یکنواخت و لایه ای استفاده کرد. همانطور که با خمیر کار میکنید توجه داشته باشید که از نظر مواد خارجی مثل تکه های گیاهان یا سوزن های خرد شده بررسی شده باشند.

مواد داخلی عروسک:

اگر میخواهید سر عروسک را بسازید از ماده ای جوراب مانند استفاده کرده و بعد از پر کردن به صورت کروی آن را گره بزنید. برای این کار میتوانید از پارچه کشبافت مخصوص یا تور های لوله ای استفاده کنید. تور های لوله ای نازک تر هستند و برای سرهای بزرگتر بیشتر از آنها استفاده میگردد. پارچه های کشبافت کمی سنگین هستند و گاهی میتوان نوار چسب زیر پارچه را دید. برای همین است که مصرف آن کمتر است.

مواد و ابزار عروسک سازی

پارچه بدن عروسک:

در این مرحله باید با انتخاب یک پارچه مناسب، پوست بدن عروسک خود را بسازید. وجود پارچه مناسب که هم به صورت هم قفل و هم به صورت پیراهن در می آید مناسب است. بهتر است از یک نوع پارچه برای صورت و بدن عروسک استفاده کنید تا تفاوت نا محسوسی وجود نداشته باشد. پارچه های سنگین وزن برای عروسک های بلند و پارچه های سبک وزن برای عروسک های کوچکتر توصیه میشوند.

سوزن های مخصوص عروسک سازی :

برای دوختن پیراهن پنبه ای یا قفل کردن بسته بندی مورد نیاز عروسک، از سوزن های مخصوص با اندازه های کوچک استفاده میکنیم.

برای دوختن الگوی بدن عروسک، ابتدا خطوط خیاطی را پیدا کرده و آنها را میدوزیم و سپس برش زده و در اطراف آن یک درز میگذاریم. بیشتر از قسمتی که پارچه گره دارد این کار را انجام میدهیم. میتوانیم برای دوخت از کوک مستقیم استفاده کنیم و معمولا دو دور دوخت داشته باشیم.

برای پیدا کردن الگوی بدن در قسمت اشتباه پارچه میتوان از ابزار های مختلفی استفاده کرد مانند یک مداد با سرب نرم. اما برای کشیدن چشم و محل بینی و گوش ها از یک نشانگر جوهری کمرنگ میتوان استفاده کرد. پس از اتمام کار با ویژگی های خاص علامت های باقی مانده را پاک کنید.

برای دوخت لباس عروسکی از گچ خیاطی در رنگ های مختلف استفاده کنید. گچ های رنگی نمای زیبایی به پارچه ها میدهند.

شما به نخ های خیاطی متناسب با رنگ پوست و همچنین برای دوخت موهای عروسكی نیاز دارید. بنابراین داشتن آرایه ای از رنگ های طبیعی برای بازی بهتر است. هنگام دوخت لباس عروسکی از رنگهای مختلفی نیز استفاده کنید.

برای خیاطی با دست و گلدوزی و… به انواع سوزن احتیاج دارید. سوزن هایی کوتاه و بلند با نوک های تیز یا ضخیم. بعضی از قسمت های بدن عروسک بهتر است از سوزن های محکم و طولانی دوخته شود . قسمت های دوختن گردن عروسک، با سوزن های بلند بسیار ساده است. شما با یک سوزن کوتاه و باریکتر بهتر عمل می کنید.

مواد و ابزار عروسک سازی

مواد و ابزار عروسک سازی

برای بستن سر عروسک روی تور لوله ای و سایر عروسک ها، از نخ صنایع دستی قوی استفاده می کنیم. همچنین می توانید از نخ قلاب بافی نخی استفاده کنید. وقتی از نخ های کاردستی استفاده می کنید معمولاً نخ را دو برابر کنید . برای پارچه های ساتن نیازی نیست که نخ را دو برابر کنید.

برای دوختن سر، چشم، بینی، لب ها، گردن ها، تنه ها، شما به سوزن های ساخت عروسک بلند با اندازه و طول های مختلف احتیاج خواهید داشت. هر سوزن یک هدف را ارائه می دهد و بسته به اندازه عروسکی که می سازید ، توصیه می شود که آنها را در چند اندازه مختلف داشته باشید.

مو و چشم و بینی عروسک:

نخ موی سر عروسک در بسیاری از رنگ ها و سبک های دوست داشتنی وجود دارد. روش های مختلفی برای استفاده از انواع نخ ها وجود دارد. مدل موهای عروسکی بسیار جذابی وجود دارد. بعد از دوخت موهای عروسک با استفاده از یک برس آن ها را شکل دهید.

چشم و بینی عروسکتان را هم به صورت دلخواه روی صورت عروسک جایگذاری کنید.

دنیای عروسک های طبیعی در سال های اخیر رشد زیادی داشته است ، بسیاری از فروشگاه های آنلاین این لوازم را حمل می کنند. خرازی اینترنتی ماهی در خدمت شماست!

دیدگاهتان را بنویسید