دانستنی ها

لوازم مورد نیاز کچه دوزی

لوازم مورد نیاز کچه دوزی

لوازم مورد نیاز کچه دوزی

هنرهای دستی بسیاری در جهان وجود دارند که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. هنرهای دستی معروفی که در ایران وجود دارند شامل: گلدوزی، کچه دوزی، عروسک سازی، خیاطی، نمد بافی و … هستند که نیازمند خلاقیت و نوآوری می باشند. یکی از این هنر ها که امروزه بسیار محبوب است و جزو هنر های نوین به حساب می آید هنر کچه دوزی است.

 کمتر کسی در ایران وجود دارد که اسم کچه دوزی را نشنیده باشد و از وسایلی که با آن ساخته می‌شوند استفاده نکرده باشد و یا وسایل تزیینی که به وسیله کچه دوزی تولید شده اند را در فروشگاه ها ندیده باشد. کچه دوزی هنری است که نیازمند خلاقیت بالا است و الگو و قانون خاصی ندارد به همین دلیل باید با تکیه بر خلاقیت و سلیقه خود کچه دوزی را انجام دهید. یکی از دلایل سختی این هنر هم همین بی قاعده و قانون بودن آن است.

 کچه دوزی نیازمند ابزار و وسایل مخصوص به آن است و حتماً باید ابزار مورد نیازش را تهیه کنید تا کچه شما تمیز و زیبا دوخته شود. برای خرید ابزار و وسایل کچه دوزی من فروشگاه خرازی ماهی در تهران را به شما معرفی می کنم که یک خرازی آنلاین بسیار بزرگ است که عرضه کننده انواع لوازم عروسک سازی ، وسایل کچه دوزی ، مو عروسک گیسو و وسایل خرازی و هنری می باشد و شما می توانید بسیار راحت و سریع و بدون مراجعه به بازار ابزار هنری مورد نظر خود را تهیه کنید.

حال در این مقاله میخواهیم شما را با کچه دوزی و ابزاری که لازم است برای این هنر تهیه کنید آشنا کنم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید

کچه دوزی چیست؟

قبل از اینکه با لوازم مورد نیاز کچه دوزی آشنا شویم اول باید بدانیم کچه دوزی چیست. به طور کلی کچه نام یک پارچه سنتی می باشد که یک پارچه طبیعی است که از پشم گوسفند ساخته می شود. روش تولید پارچه و الیاف کچه به این صورت است که الیاف پشم گوسفند حرارت داده میشود، سپس فشرده میشود و بعد از فشرده سازی و جوش دادن الیاف پارچه کچه درست میشود که پارچه ای بسیار محکم است و یکی از قدیمی ترین پارچه های زمان گذشته به حساب می‌آید.

 در گذشته از پارچه کچه برای تولید چادر های سنتی و انواع کفش و کیف و پوشاک و حتی فرش بافی هم استفاده می شد. امروزه از کچه دوزی برای ساخت انواع عروسک ها استفاده می شود که نیازمند ابزار های ساده و توانایی بسیار بالا است. کچه دوزی از لحاظ تکنیک هنری به هنر نمد دوزی شبیه است. الیاف کچه به شکلی است که یکدست نیست و میشود انواع شکل حیوانات مختلف را به وسیله آن ساخت و شما به راحتی می‌توانید انواع حیوانات را در شکل طبیعی آن ها و در رنگ های متنوع درست کنید.

الیاف کچه طبیعی کد13 صورتی

 صنعت دیگری که در آن از کچه دوزی استفاده میشود پوشاک است. از کچه دوزی روی انواع لباس های پشمی و حاشیه مانتو و پالتو ها هم استفاده می‌شود که جلوه و ظاهر بسیار زیبایی روی لباس ایجاد می کند. و به طور کلی کچه دوزی به دو روش انجام میشود:

که روش اول با استفاده از سوزن های مخصوص کچه است که با سوزن زده روی الیاف آن را به شکل مورد نظر درست می کنند و روش دوم این است که محلولی از آب و صابون را درست میکنند و با استفاده از آن الیاف کچه را فشرده می کنند که از هر دو روش برای تولید صنایع دستی و زیرانداز ها و پادری های کچه ای استفاده می شود. حال در ادامه با وسایل مورد نیاز کچه روزی آشنا می شویم.

سوزن مخصوص کچه دوزی

اولین ابزاری که برای کچه دوزی باید تهیه کنید سوزن های کچه دوزی هستند که تفاوت بسیاری با سوزن های معمولی دارند و شکل شان به طوری است که حفره ها و برآمدگی هایی روی سر این سوزن ها وجود دارد که وقتی با این سوزن ها روی پارچه کچه ضربه های پشت سر هم بزنید کچه فشرده می شود و کچه روزی انجام میشود.

برخی برای کچه دوزی ظریف تر و دقیق تر از یک دست سوزن استفاده می کند. مثلاً قسمت های لبه و کوچک پارچه را با سوزن تکی کار می‌کنند و وقتی سطح بزرگی را برای کچه روزی انتخاب میکند یک دسته سوزن بهترین انتخاب است که باعث بالا رفتن سرعت شما در دوخت می‌شود اما ظرافت کارتان را کم می‌کند. اما به طور کلی سوزن مهم ترین ابزار کچه دوزی است و بدون سوزن مخصوص کچه دوزی امکان پذیر نیست.

سوزن یدک کچه

الیاف کچه دوزی

ماده اولیه ی کچه دوزی که کار شما را شکل می دهد الیاف مخصوص کچه است که در طرح ها و رنگ های متنوع قابل تهیه است. الیاف مناسب کچه دوزی را نسبت به کار هنری که در نظر دارید و آن انجام دهید باید تهیه کنید زیرا هر مدل آن خواص مخصوص و کاربرد خاص خود را دارد. از الیاف کچه دوزی برای انواع کارهای هنری و تزئین لباس های مدرن و همچنین صنایع دستی که در دکوراسیون منزل کاربرد دارند استفاده می شود.

پد نمدی کچه دوزی

یکی دیگر از وسایلی که برای کچه دوزی ضرورت دارد  پد نمدی است. پد نمدی وسیله ای محکم است که به عنوان سطح کار زیر الیاف کچه قرار می گیرد و باعث می شود در زمان کچه دوزی سوزن های کچه در دوخت نشکنند.  ممکن است بعضی ها به جای پد نمدی از اسفنج برای زیر کار خود استفاده کنند اما اسفنج ها و ابرها اگر به طور مداوم استفاده شود دچار خرابی و پارگی می شوند. اما پد های نمدی هزینه کمی که دارند بسیار بادوام هستند و به راحتی در خرازی ها هم در دسترس قرار دارند. در مجموع اگر قصد کچه دوزی را به طور مستمر دارید حتما پد نمدی را تهیه کنید چون بسیار مقاوم هستند.

قیچی یا کاتر کچه دوزی

وسیله دیگری که برای کچه دوزی به آن نیاز دارید یک قیچی یا کاتر است که مدل ها و انواع  زیادی از آن موجود است. برای کچه دوزی نیازی به نوع و مدل خاصی از قیچی نداریم و از هر نوع از آن میشود استفاده کرد.

اما نکته‌ ای که بهتر است با آن توجه کنید این است که بهتر است از قیچی یا کاتر پلاستیکی استفاده کنید چون در استفاده از قیچی فلزی احتمال شکستن سوزن شما بالا میرود چون سوزن های کچه دوزی خیلی نازک هستند و به راحتی میشکنند اما اگر از قیچی پلاستیکی استفاده کنید این احتمال بسیار پایین می آید.

قیچی سر نخ زن بزرگ

محافظ انگشت در کچه دوزی

ابزار مهم دیگری که ایمنی کار شما را در کچه دوزی تضمین می‌کند اما ممکن است خیلی ها به ضرورت آن در کار توجه نکنند محافظ انگشت است.‌

اگر از من می شنوید حتما این وسیله را برای کچه دوزی تهیه کنید چون سوزن های مخصوص کچه دوزی از تیزی زیادی برخوردارند و شما در زمان کچه دوزی به سرعت با این سوزن ها روی الیاف ضربه میزنید و اگر محافظت انگشت نداشته باشید ممکن است با این سوزن های تیز انگشتان خود را زخم کنید یا به آن ها آسیب برسانید.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با مفهوم کلی کچه دوزی و ابزاری که برای شروع این کار هنری به آن ها احتیاج دارید آشنا کنیم. حال شما با خواندن این مقاله وسایل ضروری که باید برای کچه دوزی داشته باشید را می دانید و می توانید تمامی این وسایل را بسیار راحت و سریع از خرازی آنلاین ماهی سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

از شما تشکر می کنم که تا پایان این مقاله با من همراه بودید تا با این هنر زیبا و جذاب بیشتر آشنا شویم و بتوانیم به راحتی این کار را آغاز کنیم و وسایل زیبایی را با کچه دوزی تولید کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید