دانستنی ها

تاریخچه پیدایش عروسک روسی

تاریخچه پیدایش عروسک روسی

تاریخچه پیدایش عروسک روسی ( پر فروش ترین و معروف ترین عروسک دنیا)

عروسک روسی حاصل دستان توانمند خانم tone finnanger در سال 1999 است، که امروزه به یکی از پر فروش ترین و معروف ترین عروسک دنیا تبدیل شده است

خانم تون در سال 1973 در نروژ به دنیا آمد. خانواده تون، ترکیبی از افراد حرفه ای و خلاق هستند ، پدر و مادر تون هر دو پزشک هستند و برادر معمار و خواهرش مدرس است. خانم تون در رشته طراحی گرافیک تحصیل کرده و قبلا به عنوان دکوراتیو مشغول به کار بوده است. او هم اکنون در یک جزیره کوچک در فلوس اسلو زندگی میکند.

جنس عروسک های روسی پارچه ای هستند و با حذف تمام اجزا صورت به جز دو‌ چشم مفهوم فسلفی به خود بخشیده است.

چه کسی فکر میکرد این عروسک ها ساده اما بامزه یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین عروسک در دنیا شود؟

عروسک روسی با ظاهری متفاوت اما زیبا جای خود را به سرعت در دنیای عروسک ها پیدا کردند به طوری که سازنده این عروسک ها خانوم تون به یکی از معروفترین طراحان عروسک در کل دنیا معروف گردید.

ساخت عروسک های روسی در ایران نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است و هنرمندان و عروسک سازان زیادی را مشغول به کار کرده است.

این سبک عروسک با طراحی ساده، پارچه های زیبا و مو های طبیعی که دارد دل هر بیننده ای را به لرزه در می آورد. این سبک عروسک برای سن خاصی نیست و همه سنین از آن استقبال کرده اند. عروسک روسی بدون گوش، لب، بینی هستند و فقط دو چشم معصوم و‌ زیبا در صورت آنها خود نمایی میکند.

یکی از مهمترین نکات در ساخت این عروسک ها ظرافت در دوخت آنهاست ، دوخت بدن عروسک، لباس، کفش، کیف و … همگی نیازمند ظرافت و دقت فراوانی است، و هر بیننده ای عاشق کیف و کفش و کلاه و لباس های زیبا و کوچک آنها میشود.

یکی دیگر از ویژگی های این عروسک تنوع در طراحی این عروسک است ، یعنی با طراحی لباس ، مو و سایز، آن را از عروسک های ساخته شده قبلی متمایز میکند و یک عروسک جدید به وجود می آید.

با استفاده از مدل مو و پارچه لباس عروسک و تزیینات ریز، عروسک را می توان به مشاغل مختلف نزدیک کرد مثلا عروسک پزشک، معلم، خلبان و …

امروزه عروسک روسی به جز جدایی ناپذیر از زندگی مردم ایران شده است و در هر مناسبتی افراد این عروسک های زیبا را به یکدیگر هدیه میدهند.

تاریخچه پیدایش عروسک روسی

عروسک های روسی به مرور شامل زیر مجموعه شد و امروزه با استفاده از همان سبک ساخت عروسک روسی، عروسک های دیگری نیز تولید و روانه بازار گردیده است. مثلا عروسک فرشته، عروسک خنگول و …

انواع پارچه برای ساخت عروسک های روسی ، فرشته، خنگول و …

  1. باربی
  2. غواصی
  3. لاکرا
  4. کرپ پرده
  5. آنغوره
  6. تریکو
  7. مازراتی
  8. گاردن
  9. کتان نخ
  10. کتان کجراه

و …

همگی این پارچه ها با توجه به نوع الگو، رنگ بندی، کشش پارچه، لطافت و … مورد استفاده عروسک سازان روسی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید