دانستنی ها

تاریخچه پیدایش عروسک

تاریخچه پیدایش عروسک

تاریخچه پیدایش عروسک

عروسک از زمان ما قبل تاریخ جزیی از زندگی بشر بوده است و با استفاده از گل ، چوب، استخوان و … به قصد ساخت عروسک های اشخاص مذهبی یا اسباب بازی ساخته میشد.

هیچ عروسکی از زمان ما قبل تاریخ، باقی نمانده است و کشف نشده است. اما عروسک های بسیاری از مقبره مصری ها یافت شده است که به 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد و با استفاده از گل، پارچه، استخوان، چوب و … ساخته شده است و مویی از جنس گل یا مهره های تزئینی دارد. برخی بر این اعتقاد هستند که پیدا شدن عروسک در مقبره مصری های ثروتمند به این معناست عروسک برای آنها شیء مهم و عزیزی بوده است.

رومیان و یونانیان نیز در مقبره های کودکان خود عروسک هایی از جنس سفال ، چوب و … می‌گذاشتند.

رفته رفته عروسک ها شکل بهتری به خود گرفته و سعی شد عروسک هایی با جلوه واقعی تر ساخته شود، به طوری که در سال های حدودا 600 سال قبل از میلاد مسیح عروسک هایی با دست و پای متحرک و لباس های قابل تعویض ساخته شد.

بعد از دوران باستان، اروپا تبدیل به بزرگترین مرکز ساخت عروسک شد که جنس اکثر این عروسک ها چوبی بود، آلمان نیز از این امر عقب نماند و شروع به ساخت عروسک های میخی کرد به طوری که عروسک هایی که دو پای آنها میخ چوبی است و شبیه گیره لباس است.

در دهه 1800 ماده جدیدی به نام کامپوزیسیون روانه بازار شد که از آن برای ساخت عروسک استفاده میشد، این ماده جای عروسک های چوبی را گرفت و مواد تشکیل دهنده آن چوب و کاغذ له شده بود. تولیدکننده گان این ماده سعی در حفظ دستورالعمل ساخت کامپوزیت می‌کردند و علاوه بر قالب گیری این ماده به شکل صورت و دست و پای عروسک هر از گاهی در این ماده، مواد دیگری مثل پوست تخم مرغ یا خاکستر و … اضافه می‌کردند.

در تاریخچه پیدایش عروسک قابل مشاهده است که یکی از اولین عروسک هایی که شکل یک کودک بود در انگلستان با موم ساخته شد. در قرن 17 و 18 علاوه بر چوب از موم برای ساخت و قالب گیری عروسک استفاده میشد.

رفته رفته صنعت عروسک سازی پیشرفت بسیار زیادی کرد و به جای ساختن عروسک بی روح با چوب و تکه استخوان، بشر توانست عروسک های زیبایی با استفاده از مواد متفاوت بسازد.

سال های طولانی مادران برای فرزندان خود راگ دال می‌ساختند، این نام به عروسک هایی گفته میشود که با پارچه یا کتان ساخته شده باشد.

تاریخچه پیدایش عروسک

تولید کنندگان انگلیسی و آمریکایی برای اولین بار در دهه 1850 شروع به ساخت راگ دال در تیراژ بالا کردند این عروسک ها اگرچه کیفیت بالایی نداشتند اما نیاز اولیه کودک را فراهم می‌کردند و قیمت مناسبی هم داشتند.

پس از جنگ جهانی دوم، عروسک سازان برای ساخت عروسک، پلاستیک را آزمایش کردند. این عروسک ها مثل نمونه ساخته شده با کامپوزیستونی بود اما با دوام تر بود.

در سال های 1950 الی 1960 ماده ای به نام وینیل ساخته شد که دنیای عروسک سازی را متحول کرد و به عروسک سازان این امکان را داد که به جای نقاشی کردن موی عروسک یا استفاده از کلاه گیس برای عروسک ها مو بکارند.

امروزه اکثر عروسک ها از این ماده ساخته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید